Waarom is marketing belangrijk? Deze reden moet elke ondernemer weten

3 mei 2022

Als ondernemer of startup moet je aan 101 dingen denken. Je bedrijfsvoering en de dagelijkse klussen van jouw werk alleen al slokken waarschijnlijk een groot deel van jouw tijd op. Zeker als het daarmee goed gaat, zul je misschien denken: waarom is marketing belangrijk? Ik kan je vertellen: elk bedrijf heeft marketing nodig. Marketing zet je in om alleen al je huidige sales op peil te houden, maar kan ook een grote bijdrage leveren aan de groei van jouw bedrijf. Ik leg het uit.

Marketing als basis voor sales

Het belangrijkste doel van marketing is groeien. Meer klanten vinden en meer verkopen doen. Door slimme trucs, maar vooral ook veel testen en analyseren, zorgt marketing voor bedrijfsgroei. In dat opzicht schuren marketing en sales nogal tegen elkaar aan. Kort door de bocht is dit een wisselwerking: marketing vindt klanten en sales verkoopt aan klanten. Alhoewel, die scheidslijn wordt steeds minder hard. Want denk aan een advertentie in de krant, een website of een e-mailnieuwsbrief met een toffe actie: allemaal gemaakt door de marketeer maar gericht op verkopen. Een salesteam houdt zich steeds vaker vooral bezig met 1-op-1 verkopen, is mijn ervaring.

Marketing als basis voor sales

Meer dan direct een hogere omzet

Marketing gaat om het verhogen van je ROI (Return on Investment): hoe meer conversies, hoe beter. Maar: marketing is breder dan alleen je product of dienst verkopen en een hogere omzet draaien. Want soms is het beter om kleinere stappen te zetten voordat je klaar bent om die sale in te koppen. 

Het downloaden van een e-book op je website kan al een conversie zijn. Want dan heb je het e-mailadres van een lead en kun je die persoon verder overtuigen om je product of dienst aan te schaffen. Een ander voorbeeld is meer likes en reacties op je social media posts, bijvoorbeeld door video in te zetten. Want dat betekent dat je volgers meer betrokken zijn bij jouw bedrijf en, als ze het nodig hebben, jouw product of dienst aanschaffen.

Naast hard verkopen zijn er drie andere belangrijke conversies in de marketing te onderscheiden die ik hieronder toelicht.

Bereik meer mogelijke klanten (en verkoop meer)

Waarom is marketing belangrijk? Omdat je er meer klanten mee kunt bereiken. Wij marketeers denken vaak in doelgroepen. De vragen die ik elke nieuwe klant tijdens mijn gratis adviesgesprek stel: 

  • Wie zouden interesse hebben in jouw product of dienst? 
  • Wat zijn hun wensen, behoeften en wat hebben ze nodig? 
  • Op welke plekken kun je ze (online) bereiken? 
  • Is dit een bestaande doelgroep die je niet kunt bereiken?
  • Of is dit een nieuwe doelgroep die je wilt aanboren? 

Deze en meer vragen bespreek ik met een klant. Daarna vertaal ik die informatie naar een marketingplan met concrete acties. Denk aan een website update zodat de doelgroep zich thuisvoelt en actie onderneemt. Of het verbeteren van SEO zodat jouw website hoger komt in de zoekresultaten van Google. En wat dacht je van “ouderwetse” advertenties en reclame? Wie weet zit jouw doelgroep daar wel op te wachten. Een marketeer kijkt breed naar de mogelijkheden om meer klanten te vinden en zet hier op in.

Bereik meer mogelijke klanten en verkoop meer met marketing

Verbeter je imago (en verkoop meer)

Hoe komt jouw bedrijf over? Heb je dat weleens uitgezocht? Doe de Visible online scan om een idee te krijgen. Met marketing kun je verbeteren hoe je overkomt en aan je reputatie werken. Daarbij is de eerste indruk belangrijk. Als jij een nieuw iemand ontmoet, vorm je onbewust binnen een paar seconden al een mening. Zo kan dat ook bij bedrijven zijn. Ik zie een bedrijf graag als een persoon met een persoonlijkheid. Elke interactie die een (mogelijke) klant met jouw bedrijf heeft, moet goed overkomen en passen bij wie jij als bedrijf wilt zijn. Je missie en visie, huisstijl, schrijfstijl en marketing moeten allemaal bij elkaar passen. Een goede marketeer houdt dat in de gaten.

Vertrouwen, betrokkenheid, interactie (en verkoop meer)

Maar hoe verbeter je nou je imago en waarom is in deze zin marketing belangrijk? Ik zie hier een belangrijke rol voor content marketing om meer interactie met de doelgroep aan te gaan en de betrokkenheid te vergroten. Content marketing kan ook het vertrouwen in jouw bedrijf vergroten. Hoe meer een mogelijke klant zich betrokken voelt bij en vertrouwd voelt met jouw bedrijf, hoe groter de kans dat hij of zij op een gegeven moment jouw product of dienst aanschaft.

Een voorbeeld van betrokkenheid vergroten is wat ik eerder noemde: meer likes en reacties op social media. Plaats posts die vragen van jouw doelgroep beantwoorden of waar ze zich in herkennen. Ga in gesprek als ze reageren op jouw posts. Op die manier creeër je steeds meer betrokkenheid en zal jij de eerste zijn aan wie jouw volgers denken als ze jouw product of dienst nodig hebben. 

Vertrouwen in jouw bedrijf bouw je op door in ieder geval overal consequent over te komen. Maar ook door jezelf neer te zetten als autoriteit. Daarover hieronder meer. 

Word autoriteit in jouw branche (en verkoop meer)

Hoe meer jij wordt gezien als dé expert in jouw branche, hoe betrouwbaarder je overkomt en ook: hoe bekender je wordt. Je bereikt dus meer mogelijke klanten en, als je het goed doet, verkoopt ook meer. Maar hoe doe je dat nou, jezelf als autoriteit in jouw branche neerzetten? Deel in ieder geval informatie waar je doelgroep iets aan heeft. Bijvoorbeeld in blogvorm of op social media. Schrijf regelmatig een blog waarin je antwoorden geeft aan je doelgroep of informatie deelt waar ze iets aan hebben. Zorg ervoor dat je ook te vinden bent op social media. Post niet alleen berichten maar ga ook het gesprek aan bij anderen of neem eens een kijkje in groepen die bij jou passen. 

Een heel ander idee: koop ruimte in in een vakblad of een andere plek waar je doelgroep te vinden is. Een van mijn klanten, Van Kooten Hypotheken krijgt elk kwartaal ruimte in de rubriek “vraag het de hypotheekadviseur” in een lokaal magazine. Daar heeft hij in de loop der jaren al meerdere klanten door gevonden.

Dus waarom is marketing belangrijk? 

Marketing is belangrijk om je bedrijf te laten groeien. Maar marketing is ook een brede tool die je op voor de lange termijn kunt inzetten. Dat doe je door aan knoppen te draaien die uiteindelijk allemaal meer omzet genereren. De kunst is balans, stel jezelf haalbare doelen. Denk aan starten met inbound marketing, social media of online beter gevonden worden. Die stip op de horizon blijft staan, maar het proces om er te komen, dat is waar je keuzes maakt. Ik help jou graag met je communicatieplan en marketingstrategie. Eens verder praten?

gratis adviesgesprek
Waarom is marketing belangrijk? Visible legt het uit
Share by: