Het wordt steeds belangrijker, online vindbaarheid. Want wie zit er tegenwoordig niet meer online? Inlezen, vergelijken en kopen, alles verschuift van de winkelstraat naar de smartphone. Dat betekent dat jouw bedrijf ook online te vinden moet zijn. Toch doen niet alle bedrijven dat goed. In deze lijst vind je de meest gemaakte fouten van ondernemers online – en natuurlijk hoe het wel moet.
Je hoeft niet altijd overal online vindbaar te zijn, maar zorg er in ieder geval voor dat je een website hebt. Het voordeel van een website: je kunt erop zetten wat je wilt en bent niet afhankelijk van derde partijen. Het is dus een mooie uitvalsbasis. Het nadeel: je moet je website bijhouden.
Hoe vaak kom ik websites tegen die al jaren niet zijn bijgehouden. Oude adresgegevens, designs die al 10 jaar terug bedacht zijn, totaal niet duidelijk wat nou de bedoeling is van de website. Zo zonde. Want juist met een website kun je laten zien wie je bent en wat je jouw klanten te bieden hebt. En daar komt nog eens bij dat Google je pluspunten geeft als je je website regelmatig update. Dan kom je dus hoger in de zoekresultaten terecht en krijg je meer bezoekers naar je website.
Mijn tips:
Of je op social media te vinden bent, is afhankelijk van wat je doet en wie je wilt bereiken. Over het algemeen geldt dat je als B2C-bedrijf altijd in ieder geval op Facebook moet zitten, is mijn mening. Als je B2B werkt, kan dat ook interessant zijn. Dat is dan wel echt afhankelijk van je doelgroep.
Maar daar gaat deze don’t niet over. Want wat ik vaker tegenkom, is dat bedrijven hun social media helemaal verkeerd gebruiken. Ze posten en zenden, maar reageren niet. En juist interactie met je klanten, dat is de sterke kant van social media. Krijg je een vraag, reageer dan het liefst binnen een paar uur. Reacties onder je posts? Ga in gesprek met je volgers. En nog beter is het om in jouw community echt goed zichtbaar te zijn. Dat doe je door ook anderen te volgen en te reageren. Interactie dus.
Heb jij de Visible online scan al gedaan? Wat waren de resultaten van stap 2? Sta je bovenaan in de zoekresultaten? Ik adviseer mijn klanten altijd om een Google Mijn Bedrijf-account aan te maken. Dan ben je niet alleen vindbaar in de zoekresultaten, maar zie je ook aan de rechterkant (of bovenaan op smartphones) een mooi overzicht van jouw bedrijf. Je zit daarmee ook in Google Maps. Het instellen duurt misschien een uurtje, maar dit is echt een slimme manier om gratis beter online vindbaar te zijn.
En dan een mooi bruggetje naar reviews. Want die zie je ook in de afbeelding hierboven. Reviews vragen aan je klanten is een handige manier om online beter vindbaar te worden. Plus, je bouwt er een betrouwbaar imago mee op. Veel consumenten lezen eerst een rits reviews voordat ze een product aanschaffen. Als je slechte reviews krijgt dan ben je nieuwe klanten kwijt. Houd dus in de gaten wat reviewsites over je zeggen.
Zorg ervoor dat je positief te vinden bent op de plekken waar die reviews staan. Heb je tevreden klanten? Dan zijn die vaak enthousiast als je vraagt of ze een review willen schrijven. Verwijs ze het liefst ook direct naar de website waar jij de review wilt hebben. Dat kan Google zijn, of juist een site waar je inmiddels al wat slechtere reviews hebt gekregen of nog niet goed te vinden bent.
Wat nou als jouw concurrenten beter vindbaar zijn online? Of nog erger: vindbaar op jouw bedrijfsnaam of productnamen? Houd je concurrenten altijd in de gaten. Doe de Visible online scan eens voor je concurrenten bijvoorbeeld. Volg ze op social media. Bekijk hun site zo nu en dan. En zorg ervoor dat jij ze online altijd een stapje voor blijft.
Afsluitend; natuurlijk zijn er nog veel meer dingen om op te letten om je online vindbaarheid te verhogen. Google er eens over of vraag me ernaar. Maar wil je bij de basis beginnen, snel en niet te prijzig? Dan zijn dit je eerste stappen. Succes!