Marketing bestaat niet meer. Voor elk stukje marketing is inmiddels wel een naampje bedacht. Zo kwam ik laatst de term inbound marketing weer eens tegen. Maar nu zul je als ondernemer wel denken: wat is dát nou weer. En waarom al die verschillende namen voor marketing? Het liefst wil je gewoon iemand die de marketing voor jouw bedrijf fixt. Snap ik. Vergeet de naam direct ook maar weer.
Laten we het hebben over de achterliggende gedachte van inbound marketing en waarom dát wel relevant is voor jouw bedrijf. Het is een marketingstrategie waar je wat aan hebt. Ik leg het uit en geef je 7 praktische manieren om ermee aan de slag te gaan.
Van de voorbeelden maakte ik een infographic onderaan dit bericht.
Een advertentie in de krant, een commercial op de radio of een folder in je brievenbus. De gelijke deler van deze marketingmiddelen, is dat je als bedrijf vooral zendt. Het is een meer traditionele vorm van marketing waarmee je soms een beetje schiet met hagel en kijkt wat er binnenkomt. Als je outbound marketing op een goede manier inzet, kan je er veel uithalen. Maar waak ervoor dat je niet irritant wordt. Denk aan de post van de loterij die maar door je brievenbus blijft komen.
Het verschil tussen inbound en outbound marketing is ontvangen versus zenden. Inbound marketing richt zich niet op het pushen van je product of dienst, maar op het aantrekken van relevante klanten.
Wat als je in plaats van heel veel pushen met jouw aanbod, mensen aantrekt die al interesse hebben in wat je aanbiedt? De droom van elke ondernemer toch? Inbound marketing zet daar op in. Je maakt iets waar de bezoeker van je website iets aan heeft.
Bij inbound marketing is het enorm belangrijk dat je je inleeft in jouw klanten en je afvraagt wat zij zoeken. Jouw product of dienst moet voor hun de oplossing zijn. Als je meubelverf verkoopt, dan zoeken jouw klanten bijvoorbeeld naar informatie over het redesignen van oude meubels. Als jij informatie aanbiedt over hoe je een meubel van A tot Z een update geeft, dan schiet je in de roos. De klant heeft namelijk antwoord op een vraag gevonden en op het moment van aankoop kopen ze met een goed gevoel bij jou.
Zowel outbound als inbound marketing zouden in je marketingstrategie kunnen passen. Maar het risico met outbound marketing is dat je bakken met geld uitgeeft zonder er veel voor terug te krijgen. Met inbound marketing kijk je veel specifieker waar je klanten te vinden zijn en zorg je ervoor dat ze jou daar vinden. Bijvoorbeeld, een startend uitgever zoekt schrijvers. Hij koopt een rubriek in bij een bloggersplatform waar hij tips geeft over een boek schrijven voor dummies. Mensen die op die website kijken, schrijven al, maar dan online. Er zitten vast mensen tussen met een droom om ooit een boek uit te geven. De uitgever geeft ze tips en wie weet zetten ze de eerste stap, nemen ze contact op voor een samenwerking.
Inbound marketing is niet alleen maar informeren, maar gaat echt vooral om het aantrekken van mensen met interesse. Je kunt dus ook entertainen. Terug naar de uitgever. In plaats van tips geven op een bloggesplatform, start hij zelf een website. Een plek voor mensen met passie voor verhalen. Daar deelt hij inspirerende verhalen van over de hele wereld, over alles wat met schrijven te maken heeft. Ook komen er tips en trucs voor startend schrijvers op te staan. Het platform groeit en steeds meer mensen met interesse in schrijven weten het te vinden. Natuurlijk plaatst de uitgever een tip over het publiceren van je eigen boek en verwijst naar zijn contactformulier. Ook dit valt onder inbound marketing.
Ja, inbound marketing kan meer werk zijn. Het is een langetermijnstrategie waarmee je autoriteit opbouwt en jezelf neerzet als de plek waar mensen met jouw aanbod terecht kunnen. Het is kwalitatief versus kwantitatief. Het is ontvangen versus zenden. Het is relevant versus irritant, soms dan. Het is een vishaakje in het water laten hangen versus schieten met hagel. Ofwel, zoals Hubspot het omschrijft: “while outbound marketing interrupts your audience with content they don’t always want, inbound marketing forms connections they are looking for and solves problems they already have.”
Ik vind: inbound marketing doe je met content. Relevante content. Maar het is wat kort door de bocht om te zeggen: hier is mijn content, kom maar met die klanten. Je moet er wel wat voor doen. Bepalen welke content dan relevant ís. Je content verspreiden. Als je dat goed doet, gaat het als een lopend vuurtje. De stappen die ik zet als ik klanten help met hun marketingstrategie:
Hieronder geef ik je nog 7 voorbeelden van inbound marketing.
Je hebt genoeg te vertellen. Bloggen is een fijne manier om dat te doen. In een blog heb je de ruimte om je verhaal te delen. Om informatie te delen over een onderwerp waar je lezers interesse in hebben. Natuurlijk heb je van tevoren gekeken waar je doelgroep interesse in heeft en heb je een zoekwoordenonderzoek gedaan. Daardoor vinden steeds meer mensen jouw blog via Google. Als je ‘m ook nog betaald promoot op plekken waar je doelgroep te vinden is, bouw je autoriteit op voor je merk en weten steeds meer mensen je te vinden.
Tip: maak een video van je blog zodat je via YouTube ook te vinden bent.
Denk goed na over je social media strategie. Deel informatie en entertainment waar jouw doelgroep op zit te wachten. Gebruik de juiste hashtags. Zelf vind ik het prettig om te werken met rubrieken. Zo kan ik verschillende soorten posts delen die elk een ander doel hebben, passend bij jouw bedrijf en je klanten. Denk aan een testimonial, een quote of een tip.
Adverteren hoeft niet hagel schieten te zijn, het kan ook relevant. Bijvoorbeeld via Facebook en Instagram. In het advertentiedashboard van Meta kun je nogal specifiek selecteren op welke doelgroep je wilt bereiken. En hoe specifieker, hoe relevanter. En ga dan in de advertentie niet schreeuwen wat je aanbod is. Nee, deel antwoord op een vraag of inspireer met een mooi verhaal. Zo krijg je meer kliks naar je website toe en daar kun je bezoekers overtuigen om met jou in zee te gaan.
Iedereen roept het tegenwoordig, start een podcast. Snap ik wel, het is hartstikke leuk en niet moeilijk. Je hebt alleen een microfoon nodig. En een relevant onderwerp. Maar die onderwerpen heb je al gevonden toen je dook in de interesses en vragen van je doelgroep. Nu is het zaak om die vragen te beantwoorden in je podcast. Deel hem op social media en adverteer ermee op de juiste plekken. En bovenal: wees consequent. Als je begint met een podcast, stop dan niet na een paar maanden. Want het kost tijd om een publiek op te bouwen. Maar als je doorzet dan zal dat zeker lukken.
Podcasten is echt langetermijnwerk, maar een webinar kun je altijd inzetten. Vaak gaat een webinar over een prangende vraag die leeft bij je doelgroep, die jij belooft te beantwoorden in het webinar. Je geeft veel informatie weg en biedt ook ruimte voor vragen. Die interactie met je doelgroep is heel belangrijk om ze te betrekken bij jouw merk. Neem aan het einde van je webinar de tijd om je product in het zonnetje te zetten en laat je kijkers niet weggaan zonder zich te hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief of je product gekocht te hebben.
Bovenstaande voorbeelden zijn vooral gericht op het binnenhalen van bezoekers naar je website. Maar dan? Je maakt die bezoekers enthousiast en daarna moet er wel iets gebeuren. Je wilt de bezoeker iets verkopen of, een makkelijkere stap, lead maken. Als ze hun gegevens achterlaten kun jij ze daarna via e-mail met passende content overtuigen om jouw product of dienst te kopen. Een slimme manier om leads te verzamelen, is een download. Maak een e-paper, checklist, whitepaper of een ander te downloaden product met superinteressante informatie. Het enige wat je websitebezoeker moet doen om hem te krijgen, is z’n e-mailadres in te vullen. Een veel lagere drempel haalt de websitebezoeker over.
Houd je klanten klant en overtuig je leads om klant te worden. Een makkelijke manier om dat te doen, is een nieuwsbrief. Daarin deel je interessante en inspirerende informatie waar de lezer iets aan heeft. Verwerk op een logische manier ook call-to-actions in je nieuwsbrief. Bijvoorbeeld met een leuke actie. En bam, verkoop.
Na het lezen van deze blog overtuigd van het nut van inbound marketing? Heeft de content je interesse gewekt en wil je meer weten? Neem contact op en wie weet is dit de start van een mooie samenwerking!