Elk jaar als de zomer in volle gang is, neem ik een moment om terug te kijken. Ik doe een website update en loop mijn social mediakanalen na. In het afgelopen jaar heb ik veel getest met LinkedIn en daardoor ben ik zelfs viral gegaan met bijna 140.000 impressies op mijn beste post. Op basis van mijn top 10 meest bekeken posts deel ik mijn learnings met jou.
Toen deze post na een paar uur al 20.000 mensen had bereikt, werd ik gek. Inmiddels zitten we al op zo’n 140.000 impressies en kan ik met recht en ook trots zeggen dat deze post viral ging. Het was een combinatie van verschillende tips die ik hieronder deel, maar ik denk vooral om het volgende. In de afgelopen periode post ik consequent driemaal per week en vaak op dezelfde momenten. Ook reageer ik op andere posts. Ik zorg ervoor dat ik continu zichtbaar ben. Ik geloof heilig dat LinkedIn me nooit zo’n boost had gegeven als dit niet het geval was.
Ja, ik ben een sterke aanhanger van professioneel blijven op LinkedIn. Ga maar gezellig doen op Facebook. Maar we zijn natuurlijk ook gewoon mensen. Zo nu en dan is iets luchtigs ook leuk. Een kijkje in de keuken van een bedrijf bijvoorbeeld. Geen wonder dus dat mijn kerstvideo van Aatop een mooi aantal reacties en impressies opleverde.
Een post met tips waar je volgers iets aan hebben, werkt vaak ook goed. Ik deelde in november vorig jaar een post over reageren op LinkedInberichten. Een tip die relevant en waardevol was voor mijn volgers, dus kreeg ik meer likes en meer impressies.
Ja, het is meer werk om ze te maken. Maar video’s krijgen van LinkedIn vaak ook meer impressies dan andere soorten posts. Let wel op dat je een video maakt die waarde biedt aan je volgers, anders scrollen ze door en dan heb je er nog niets aan.
Over deze post twijfelde ik een beetje omdat onderwijs nou niet echt mijn gespreksonderwerp op LinkedIn is. Maar ik werkte wel voor de VOO en schreef voor het een artikel over de vrijwillige ouderbijdrage. Dat dit een “hot” onderwerpen is, heb ik geweten. Mijn post kreeg een boel reacties, likes en impressies.
Je wilt op LinkedIn natuurlijk niet alleen je eigen volgers bereiken, maar ook nieuwe contacten aanboren. Dat kan met hashtags (ik gebruik er maximaal 5 per post) maar ook door anderen te taggen. Vaak krijgen volgers van de mensen of bedrijven die jij tags jouw post ook te zien. Als het onderwerp ook voor hen interessant is, kun je het bereik van je post enorm vergroten.
Verschillende keren deelde ik een poll op LinkedIn. Het valt me op dat de ene het beter doet dan de andere. Hiervoor heb je denk ik vooral kennis nodig van je volgers. Is het onderwerp dat je aansnijdt interessant voor hen om op te reageren? Dan kun je reacties op je poll verwachten en daarmee ook een groter bereik.
De laatste tijd probeer ik altijd een persoonlijk haakje aan mijn posts te hangen omdat ik merk dat dit meer betrokkenheid en bereik oplevert. Soms deel ik ook iets waar ik over nadenk of zelfs over twijfel. Ik merk dat mensen het fijn vinden als ik mezelf kwetsbaar opstel en ze me graag willen helpen met advies. Natuurlijk is het wel belangrijk om een balans te vinden en alsnog professioneel over te komen. Het open en kwetsbaar opstellen moet ook bij je passen, maar mij helpt het zeker.
Deze learning lijkt een beetje op een van de vorige learnings, maar ik wil hem toch los noemen. Als je je namelijk liever niet kwetsbaar opstelt op LinkedIn, kijk dan eens naar een andere manier om toch om advies te vragen. Over het algemeen zijn mensen behulpzaam en vinden ze het fijn om hun kennis en expertise met anderen te delen. Om advies vragen levert dus vaak interessante reacties op en daarmee ook meer impressies van je post op LinkedIn.
Plaats berichten die opvallen. Scrollen doe je makkelijk, ook op LinkedIn. Als jij een post maakt die de scroller doet stoppen en lezen, dan is jouw doel geslaagd. Dat kan met foto’s, tekst en soms is het ook slim om een emoji te gebruiken. Maar bovenal: testen!
Social media is voor iedereen anders. Met tips en vuistregels kom je een heel eind. Maar nog belangrijker is om je posts in de gaten te houden en te kijken wat werkt en wat niet. Probeer, test en verbeter waar nodig. Alleen op die manier bereik jij je doelen op LinkedIn. Succes!